Fotografia portretowa – na co warto zwrócić uwagę?

W fotografii portretowej podstawową kwestią jest umiejętność nawiązania takiej relacji z fotografowaną osobą, by była ona rozluźniona i czuła się komfortowo przed obiektywem. Do wykonania dobrego portretu potrzebna jest jednak także umiejętność odpowiedniego kadrowania – czyli zarówno znajomość podstawowych zasad, jak i poszukiwanie ciekawych rozwiązań. Wreszcie, żeby zdjęcia miały odpowiednią jakość, niezbędny jest właściwy sprzęt.

Podstawowe zasady kadrowania w fotografii portretowej

Żeby robić dobre zdjęcia portretowe, warto znać podstawowe reguły kadrowania – zarówno te odnoszące się do fotografii w ogóle, jak i te, które stosują się do uwieczniania ludzi. Podstawą jest rzecz jasna trójpodział kadru i tak zwane mocne punkty, w których dobrze umieszczać elementy, które chce się wyeksponować. W przypadku fotografii portretowej wartym zaakcentowania szczegółem może być na przykład oko fotografowanej osoby.

Początkujący fotografowie najczęściej nadużywają centralnego kadru. W portrecie en face sprawdza się on częściej, niż w innych zdjęciach, niemniej gdy model nie patrzy w obiektyw, lepiej zostawić w kadrze więcej miejsca po stronie, w którą skierowany jest jego wzrok. Najłatwiej wykonać 3 najczęściej spotykane typu portretu (to do ramion, od pasa w górę i trzy czwarte – dolny kraniec nieco powyżej lub poniżej kolan), ale warto też eksperymentować z portretami środowiskowymi (gdzie widoczna jest cała sylwetka, która wypełnia mniejszą część kadru) lub zbliżeniami.

Ważne też, żeby drugi plan z jednej strony nie odciągał uwagi od fotografowanej osoby, a z drugiej, odpowiednio wypełniał kadr. Istotną zasadą jest też „nieucinanie” postaci w stawach (skokowych, kolanowych lub łokciowych). Zazwyczaj najlepsze, naturalne proporcje zachowuje się, trzymając aparat na wysokości oczu modela, a w przypadku fotografowania całej osoby nieco niżej, żeby wysmuklić sylwetkę.

Fotografia portretowa – 5 obszarów, które warto eksplorować

Podobnie jak w przypadku zdjęć innego rodzaju, w fotografii portretowej równie istotna jest znajomość najważniejszych zasad, jak i eksperymentowanie z różnymi pomysłami, które pomogą stworzyć oryginalny portret. Niekiedy zasady można i należy świadomie łamać, żeby eksplorować nowe możliwości. Wskazówek, gdzie szukać rozwiązań nadających zdjęciom charakteru, jest bardzo wiele. Poniżej prezentujemy 5 obszarów, w których warto poszukać inspiracji.

  1. Ciasne kadrowanie, które celowo koncentruje się na szczególe. Portrety ukazują tylko część twarzy oraz wykorzystują naturalną geometrię ciała i twarzy, żeby dopełnić kadr.
  2. Skala i geometria wokół postaci. Warto poszukać ciekawego środowiska architektonicznego, którego linie zdynamizują i wypełnią kadr oraz będą interesującym, wykorzystującym perspektywę otoczeniem dla fotografowanej osoby, która niekoniecznie musi być na pierwszym planie.
  3. Eksponowanie dłoni i rąk często zwiększa wrażenie intymności i interaktywności zdjęcia. Model może bawić się włosami lub dotykać dłońmi twarzy, trzymać coś w rękach, podpierać nimi głowę, opierać je o coś, i tak dalej.
  4. Silne światło i cień, które dodają kontrast do zdjęcia. Gra światłem i cieniem na sylwetce, a szczególnie twarzy fotografowanej osoby buduje też poczucie tajemniczości i nieoczywistości portretu.
  5. Warto wykorzystać rekwizyty, czyli wszelkie przedmioty w otoczeniu wzmacniające jakąś cechę lub atrybut modela, który wydaje się interesujący fotografującemu.

Sprzęt do fotografii portretowej: bezlusterkowiec z obiektywem 50 mm od Sony

Żeby wykonać dobry portret, podobnie jak w przypadku innego rodzaju zdjęć, potrzebny jest rzecz jasna właściwy sprzęt. Czasy, gdy fotografowie, którym zależało na jakości, zdecydowanie stawiali na lustrzanki już minęły. Dziś często wybieranym rozwiązaniem jest bezlusterkowiec z odpowiednim obiektywem 50 mm do fotografii portretowej i ogólnej.

Na takie aparaty, coraz częściej przesiadają się nawet zawodowcy, którzy zajmują się portretem i bardziej statyczną fotografią. Dlaczego? Bezlusterkowce są po prostu wygodniejsze, gdyż ich korpusy są znacznie lżejsze i mają mniejsze gabaryty. Ponadto, za przystępną cenę bez trudu da się znaleźć różne ciekawe obiektywy z mocowaniem typu E, które można do nich podpiąć.

Przykładem może być Sony SEL50F18 – obiektyw z ogniskową 50 mm, formatem przetwornika obrazu APS-C oraz szybkim i cichym AF (sprawdź: https://scentre.pl/shop/product/show?produkt=sel50f18_obiektyw_do_fotografii_portretowej_e50mm_f18). Ten jasny stałoogniskowiec jest idealny do fotografii portretowej i ogólnej, także w słabym oświetleniu. Duży względny otwór przysłony (F1,8) pozwala na miękkie rozmycie tła, z kolei optyczny stabilizator obrazu SteadyShot pomaga uzyskać ostre zdjęcia wykonywane z ręki. Lekki i stylowy obiektyw Sony dostępny jest też w dwóch wariantach kolorystycznych: srebrnym (SEL50F18) i czarnym (SEL50F18B).

Artykuł sponsorowany