Mimo tego, że druk wizytówek praktykuje się od wielu lat, początkujący przedsiębiorcy nadal mogą popełniać błędy na etapie projektowania swojej wizytówki. Te z kolei odbijają się na jej odbiorze, w najgorszym wypadku sprawiając, że szybko wyląduje w śmietniku.
Mniej (tekstu) znaczy więcej (w pamięci odbiorcy)
Zastanówmy się w takim razie, jak dobrze zaprojektować swoją wizytówkę, ze względu na dwa najważniejsze czynniki: treść i formę. Wizytówka, jako niewielki druk, musi stawiać na zwięzłość treści. Najważniejsze jest przekazanie podstawowych informacji:
- imię i nazwisko, nazwa firmy lub obydwie te rzeczy;
- stanowisko/tytuł naukowy/dział firmy lub instytucji;
- sposób kontaktu: telefon, e-mail, adres i godziny pracy.
Te informacje to serce każdej wizytówki i to one stanowią o jej uniwersalności. Może kusić umieszczanie dodatkowych informacji, ale zważywszy na rozmiary wizytówki, warto postawić na lapidarność stylu. Jeżeli chcemy przekazać więcej, możemy samo wręczenie wizytówki poprzedzić dokładniejszym opisem naszej działalności albo umieścić na niej adres internetowy naszej strony, gdzie zainteresowany znajdzie szczegóły. Naprawdę nie warto przeładowywać wizytówki tekstem.
Elegancka, prosta, wzbudzająca zaufanie – taka powinna być wizytówka
Nie warto przesadzać z treścią również ze względu na formę. Zwięzłość tekstu pozwala zachować elegancką szatę graficzną. Druk wizytówek to sztuka zachowania równowagi pomiędzy elegancją i prostotą a elementami wyróżniającymi i zwracającymi uwagę. W tym kontekście na wizytówce może znaleźć się logo, jeśli firma lub instytucja je posiada.
Niezwykle ważny jest też krój pisma. Przy jego wyborze, jeżeli sami nie znamy się na typografii, dobrze zdać się na doświadczonego projektanta. W internecie pełno jest żartów z materiałów reklamowych lub dokumentów pisanych krojami uważanymi za niepoważne albo wręcz będące internetowymi memami samymi w sobie jak np. Comic Sans, czy domyślny w wielu edytorach tekstu Times New Roman. Dobrze dobrana typografia może przykuć oko i od razu wzbudzić zaufanie.
Druk wizytówek to również kwestia koloru. Eleganckie projekty stawiają na wyraziste, ale stonowane barwy, najlepiej dwie lub trzy. Lepiej unikać projektów pstrokatych, które również mogą kojarzyć się niepoważnie – chyba że wiążą się one z dobrze przemyślaną koncepcją artystyczną związaną z profilem naszej działalności.
Unikajmy też podstawowych błędów takich jak zła paleta barw, nietypowy krój pisma w formacie innymi niż krzywe czy złe spady i marginesy projektu. Wszystkie one w najlepszym wypadku spowodują odrzucenie projektu w drukarni i prośbę o poprawki, w najgorszym drukarnia wydrukuje projekt, ale będzie on wyglądał zupełnie inaczej niż na naszym komputerze. Czas poświęcony na projektowanie i druk wizytówek zwróci się z nawiązką, tylko wtedy, kiedy przyłożymy się do projektu.