Projektowanie etykiet to bardzo ważna praca, która ma duże znaczenie dla sukcesu biznesowego klientów. To właśnie etykieta odgrywa kluczową rolę w identyfikacji produktu, wyeksponowaniu go na półce i zachęceniu konsumentów do zakupu.
Praca projektanta etykiet
Projektant etykiet to grafik, który zajmuje się tworzeniem etykiet pod względem wizualnym. Osoba, która zajmuje się tworzeniem opakowań i kreowaniem etykiet, musi mieć bardzo dużą wiedzę zarówno z zakresu grafiki, jak i marketingu, a także technik druku. Projektant powinien wiedzieć, jaka etykieta będzie najlepsza do danego produktu, czym powinna się ona charakteryzować, a także jakie techniki druku należy wykorzystać do jej przygotowania. Przykładowo duże znaczenie mają różnice w zakresie kolorystyki RGB a CMYK i Pantone. Bardzo ważna jest także wiedza marketingowa na temat tego, po jakie produkty konsumenci chętnie sięgają na półkach sklepowych, jakie kolory i rysunki przyciągają ich uwagę, a także co oferuje konkurencja z danej branży. Decydując się na stworzenie odpowiedniej strategii w zakresie tworzenia etykiet, projektant powinien orientować się w najnowszych trendach i umieć je analizować. Dostępne w różnych kanałach porady dla projektantów również nie pozostają bez znaczenia dla jego codziennej pracy. Obecnie coraz większą popularność zdobywają na przykład produkty bio i ekologiczne, do których inaczej produkuje się opakowania i etykiety.
Dlaczego projektowanie etykiet jest tak ważne?
Projektowanie etykiet jest bardzo ważnym zadaniem, które ma znaczenie z punktu widzenia producentów, dystrybutorów oraz konsumentów. Dobrze zaprojektowana etykieta przyciąga wzrok w sklepie, sprawia, że wiele osób chętnie sięga po produkt, a dodatkowo opakowanie wyróżnia się. Dodatkowo to właśnie na etykiecie można przekazać najważniejsze informacje, na temat pochodzenia produktu i jego składu, a także misji firmy, czy też jej hasła reklamowego. Opakowanie i etykieta to elementy umożliwiające pewnego rodzaju dialog z klientem. Pierwszym krokiem w trakcie projektowanie etykiety jest zapoznanie się ze specyfiką produktu, a także grupą docelową konsumentów. Ważne jest dobranie kolorystyki, materiału i sposobu wykonania do charakterystyki danej marki, na przykład do produktów luksusowych warto tworzyć eleganckie etykiety, a dla produktów przeznaczonych dla nastolatków, lepiej stworzyć coś dynamicznego i kolorowego. Na każdej etykiecie muszą znaleźć się także informacje wymagane przez prawo, na przykład znak handlowy, nazwę produktu, składniki odżywcze, miejsce pochodzenia. Wszystko to musi być czytelne, a dodatkowo warto umieścić logo marki, jej hasło reklamowe oraz inne informacje, które mogą być przydatne lub ciekawe dla konsumentów.