Ulotki reklamowe są, były i będą jednym z najefektywniejszych materiałów reklamowych. Jednak tylko pod warunkiem, że wiesz, jak do tego podejść. Jeśli chcesz stworzyć kreatywne i skuteczne ulotki – przeczytaj 4 porad, które mogą Cię zainspirować.
1. Projektując ulotki – wyznacz cele
Zanim zaczniesz tworzyć ulotki reklamowe – dobrze przemyśl konkretne cele. Strategię promowanej firmy pewnie masz już w małym palcu, teraz jest czas na strategię planowanej kampanii reklamowej. Przede wszystkim zastanów się, do kogo kierujesz swój przekaz, i jaki cel chcesz osiągnąć? I Tak – te pytania naprawdę są kluczowe i tak – warto je potraktować naprawdę poważnie. Postaraj się stworzyć persony, napisać, jakich rezultatów oczekujesz (sprzedażowe/wizerunkowe), bo dopiero wtedy będziesz mógł odpowiednio przeprowadzić kampanię (a potem mierzyć jej rezultaty). Wszystkie ustalenia najlepiej zapisz, bo jak to mówią – cele, które nie zostały zapisane, to jedynie życzenia.
2. Ulotki reklamowe – konkrety, zamiast intuicji
Guru reklamy, David Ogilvy wyraził kiedyś kontrowersyjne, ale niezwykle trafne zdanie. Mówiło ono, że ślepa świnia trafi czasem na trufle, ale lepiej, żeby wiedziała, że ma ich szukać w dębowym lesie. Jest ono o tyle ważne, że w dobitny sposób ukazuje, że dobre kampanie – owszem mogą powstawać przypadkiem – ale gwarantem sukcesu jest tak naprawdę konkretne know-how. Warto zlecić projekt ulotki doświadczonemu projektantowi, który stworzy projekt, który będzie zgodny z trendami, sztuką projektową, a przy tym pozostanie spójny z identyfikacją wizualną danej firmy. Nie bez znaczenia jest odpowiedni układ graficzny, zastosowane kolory (psychologia kolorów) oraz wybór odpowiednich fontów. Naprawdę nie warto wybierać się w te rejony, bez odpowiedniej wiedzy.
Co do treści ulotki – tę także warto zlecić profesjonalnemu copywriterowi. Dzięki temu nie będziesz musiał liczyć na to, że przypadkowo uda Ci się trafić w sedno (i gust klientów). Copywriter zadba nie tylko o poprawność ortograficzną i stylistyczną (o tak, tutaj łatwo się wyłożyć), ale dobierze też najbardziej adekwatny styl, i słowa. Doświadczony copywriter po prostu wie, jakich narzędzi użyć, by wywołać określoną reakcję. I nie – to, że umiesz pisać, nie oznacza, że napiszesz tekst, który pozwoli osiągnąć konkretne cele – a oto przecież chodzi, prawda?
3. Ulotki reklamowe – mniej, znaczy więcej
Także ten podpunkt doprawimy znaną maksymą wspomnianego autorytetu. David Ogilvy mawiał – First be clear, than clever, czyli po prostu – najpierw pisz jasno, potem mądrze/kreatywnie. Można powiedzieć, że w tym zdaniu znajduje się esencja tworzenia większości przekazów reklamowych. Zanim zaczniesz wybierać to, co chcesz przekazać na ulotce – zastanów się, co naprawdę będzie istotne dla odbiorców. Czy Ty, dostając ulotkę, zawierającą obszerny, tekst – z zapałem zabrałbyś się do jej lektury? No i czy klienta na pewno interesują przechwałki o danej firmie? Nie – jego interesuje krótki i jasny komunikat – i to ten, mówiący o tym, co on zyska, a nie jacy my jesteśmy fenomenalni. Wybieraj więc komunikaty, które będą krótkie i jasne dla odbiorcy – i to już na pierwszy rzut oka. A kreatywność? Ta jest zawsze w cenie – ale pod warunkiem, że zostania podana w przejrzystej i lekkostrawnej formie.
4. Czy cena ulotek ma znaczenie?
Jeśli nie chcesz, by klienci żałowali swojej uwagi, nie żałuj pieniędzy wydanych na materiały promocyjne. Pamiętaj, że cena sukcesu jest o wiele niższa niż cena porażki. Walczysz o uwagę klienta – nie wygrasz, jeśli dysponujesz słabym orężem. Jeśli posiadasz już dobry projekt ulotki, nie zepsuj tego, drukując w słabej drukarni i na kiepskim podłożu. Przede wszystkim zastanów się, jakie podłoże wybierzesz – im wyższa gramatura papieru, tym sztywniejsze i bardziej efektowne ulotki (choć to oczywiście wiąże się z wyższym kosztem). Często bardziej opłaca się wydrukować mniej ulotek – ale na lepszym podłożu. Poza podłożem można wyróżnić swoje ulotki reklamowe dodatkowym uszlachetnieniem – folią lub lakierem wybiórczym UV. Koszt co prawda wzrośnie – ale wraz z nim wzrośnie także szansa na skuteczność Twojej kampanii.